GannetBlog

GannetBlog

Gannet

Het Gannetproject was gestart op 26 juni 2009, en dit voor een periode van drie jaar: die termijn is nu ten einde.

We zijn er, dankzij de onbaatzuchtige medewerking van tal van leden en de gulle giften van sponsors en subsidie van de Stad Gent, in geslaagd onze objectieven in grote mate uit te voeren.

Afsluitmoment tweede Gannetschooljaar

Kinderen & scholenPosted by Tsok Tue, May 24, 2011 16:34:57

Overzicht activiteiten ivm zeilreis “De Gannet” schooljaar 2010-2011

In de periode december 2010-januari 2011 kampt De Gannet met technische problemen. De ankerplaats om de nodige herstellingen uit te voeren is de eilandengroep Tuvalu.
Via e-mailverkeer met de schipper Marc komen de leerlingen meer te weten over de op stapel staande uitdagingen.

Week van 14 februari 2011:

De betrokken leerlingen van de scholen De Letterdoos, De Triangel en Victor Carpentier leren wat duurzame ontwikkeling is. Als exemplarische studie maken zij kennis met de Tuvalu-eilanden in de WO-lessen, adhv enkele opdrachten die uitgewerkt werden door de PBD.

doelstellingen :

  • leerlingen maken kennis met de geografische ligging, levenswijze, natuur van Tuvalu
  • leerlingen weten wat klimaatopwarming is en waardoor dit veroorzaakt wordt
  • leerlingen kunnen het specifieke probleem van de eilandengroep Tuvalu, die dreigt onder te lopen, omschrijven
  • leerlingen kennen enkele voorbeelden van duurzame ontwikkeling, waardoor de klimaatopwarming kan tegengegaan worden.

15 februari 2011 :

De 3 klassen spelen het actief en coöperatief buitenspel : “De vlucht uit Tuvalu”, onder begeleiding van het Natuur-Educatiecentrum De Vroente.

Plaats: scoutsterrein van scoutsgroep De Reiger, Sleppenbrugstraat (achterkant Blaarmeersen), Gent.

Timing : 10.30u-12u : 5e-6e lj De Triangel

12.30u-14u : 5e lj Vistor Carpentier

14u-15.30u : 4e lj De Letterdoos

doelstellingen en speluitleg : zie spelfiche “De vlucht uit Tuvalu”.

De naverwerking van NEC De Vroente voorziet een dieper ingaan op de problematiek van klimaatopwarming en het belang van een duurzame levenshouding.

Vanaf maart tot eind juni 2011

De Gannet zet de wereldreis verder via Australië, de Indonesische archipel naar India.

Vorig schooljaar werd het Meervoudige Intelligentie-spel “De grote oversteek” ontwikkeld door de PBD, waarin leerlingen het leven aan boord van een zeilschip, in en op de oceaan verkenden. Dit schooljaar gaan de klassen aan de slag met het leven op het land in verre oorden. In een klassikaal project verkennen zij de 3 grootste landen die de Gannet aandoet op dit stuk van de reis, nl . Indonesië, de Filippijnen, en India. De PBD ontwikkelt het project rond Indonesië. Het Filippijnenproject wordt gerealiseerd via de Pinoy-koffer van Studio Globo.. Het project India wordt uitgewerkt door de leerkracht van het vierde leerjaar en een moeder van Indische afkomst uit de Letterdoos.

Overzicht :

5e-6e lj De Triangel : Indonesië.

Via de 8 invalshoeken uit de Meervoudige Intelligentie leren de kinderen de Indonesische archipel kennen.

5e lj Vistor Carpentier : De Filipijnen.

Via een inleefkoffer kunnen de leerlingen in de voetsporen stappen van een Filipino en een Filipina. Zo verkennen ze de aspecten van het leven in de Filipijnen.

4e lj De Letterdoos : India

In een project rond de milleniumdoelstellingen gaan de leerlingen dieper in op het leven in India.

De 3 projecten lopen simultaan in het tweede en derde trimester, op het tempo van de drie klassen.

Afsluiting schooljaar 2010 – 2011, 8 juni 2011

In dit afsluitmoment volgen we de avonturen die schipper Marc beleeft bij het aanleggen in de verschillende havens.

We brengen het dagelijkse leven van verschillende bevolkingsgroepen een beetje dichterbij, enerzijds via het tentoonstellen van het werk van de kinderen, anderzijds laten we ter plaatse ervaren dat andere culturen per definitie niet zo anders zijn dan wat wij kennen. Hoe ver we ook rondkijken, overal zien we gemeenschappelijke elementen. Iedereen eet, drinkt, slaapt. Mensen verplaatsen zich, wonen in één of ander huis, nemen een taak op binnen de maatschappij… Kinderen spelen overal, hebben behoefte aan zorg, vertrouwen…

Met het tool “gemeenschappelijkheid” hopen we, voor de kinderen, een instapbasis te creëren naar een open; geïnteresseerde en respectvolle houding tegenover anderen.

  • Comments(0)//blog.gannet.be/#post134

Voorstelling klas Tarawa

Kinderen & scholenPosted by Tsok Sun, March 06, 2011 10:25:46

Dag Anne

Hier de voorstelling van de kinderen uit het klasje in Tarawa.

Iedereen eindigt zijn tekst met "uit de republiek Kiribati" is in onderstaande tekst dan ook weggelaten.

Over mezelf, ik ben Fahaua, 11 jaar en ik ben een jongen. Ik heb 2 broers en 2 zussen. Ik ben de eerst geborene uit mijn familie. Mijn hobby's zijn voetbal en basketbal. Ik ben afkomstig van het eiland Arorae.

Over mezelf, ik ben Iaicovo, ik ben een jongen en 13 jaar oud. Ik heb 2 zusters en 1 broer. Ik ben de jonge broer uit de familie. Ik ben afkomstig van het eiland Butaritari.

Over mezelf, ik ben Teiaroo, 11 jaar oud en een meisje. Ik heb 2 broers maar geen zussen. Ik ben de eerste dochter in mijn familie. Mijn hobby is voetbal. Ik ben afkomstig van het eiland Tabiteuea.

Me, myself and I. Mijn naam is Charlotte.K.Hugill. Mijn vaders naam is Kamariera.hug en mijn moeders naam is Meere.teem. Ik ben 11 jaar, maar bijna 12, ik zit in klas 6A en heb nog steeds geen vriendje. Ik heb 2 zussen maar geen broers en mijn hobby is basketbal.

Ik ben Taona, ben 11 jaar oud, en ben een meisje. Ik heb 1 broer en 1 zus, ik ben de eerste dochter in mijn familie. Ik ben afkomstig van het eiland Butaritari.

Hallo, ik ben Tamwarea, mijn vaders naam is Zolo en mijn moeders naam is Tekinae. Ik ben enig kind en heb geen broers of zussen.

Mijn naam is Lucyana, mijn vaders naam is Irata. Ik ben 11 jaar oud en zit in klas 6A

Over mezelf, ik ben Maryanne, een meisje en 11 jaar oud. Ik heb 1 broer en 2 zussen. Ik ben de 3e dochter uit de familie. Ik ben afkomstig van Marake.

Over mezelf, mijn naam is Tekaiti, ik ben 12 jaar oud en afkomstig uit Tarawa, ik ben een jongen en heb 4 broers.

Ik ben Reimjurus, ben 12 jaar oud en een jongen. Ik heb 1 zus maar geen broer. Ik ben de laatste zoon uit mijn familie. Ik ben afkomstig van het eiland Makin.

Hallo, ik ben Rineve een meisje en 12 jaar oud. Ik ben de eerste dochter in mijn familie. Ik ben afkomstig van het eiland Nikunau.

Over mezelf, mijn naam is Kaririki, mijn vaders naam is Burebure mijn moeders naam Atanibuh. Ik ben 11 jaar oud. Ik ben de laatste van de familie en heb 4 broers en 1 zus. 3 van mijn broers zijn echter gestorven aan een ziekte. Ik heb nu nog 1 broer en 1 zus over. Ik ben afkomstig van het eiland Beru.

Hallo, ik ben Telciniau en ben een jongen, ik ben 11 jaar oud en heb 2 broers en 1 zus. Ik ben geboren op 2 september 1999.

Over mezelf, ik ben Ruateti, ben 11 jaar oud en een jongen. Ik heb 2 broers en 2 zussen. Ik ben afkomstig van het eiland Baneba.

Over mezelf in het Engels, ik ben Kaairaku ik ben 12 jaar en een jongen. Ik heb 1 broer en 1 zus, ik ben de 2e zoon in de familie. Ik ben afkomstig van het eiland Marakei.

Over mezelf, ik ben Teebo, 10 jaar en een meisje. Ik heb 1 broer en 1 zus. Ik ben de 1e dochter uit de familie. Ik ben afkomstig van het eiland Abemamama.

Ik ben Bakae, 11 jaar oud en een jongen. Ik heb 2 broers en 3 zussen. Ik ben de laatste zoon uit mijn familie en ik hou van voetbal. Ik ben afkomstig van Nikunau.

Over mezelf, ik ben Tokiara Mantaake ben 12 jaar oud en een jongen. Ik woon in Temakin nabij Santa Teretia Mwaneaba dit is de buurt van de katholieke kerk. Ik ben afkomstig uit Tarawa.

Over mezelf, ik ben Burannang, ben 12 jaar oud en een jongen. Ik heb 1 broer en 2 zussen, ik ben het derde kind van de familie. Ik ben afkomstig van het eiland Makin.

Over mezelf, Ik ben Tibena en ben een meisje. Mijn vaders naam is Rulca en mijn moeders naam is Ioanna. Ik ben 11 jaar oud.

Ik ben Mwanoua, 12 jaar oud en een meisje. Ik heb 1 broer en 1 zus. Ik ben de eerste dochter in de familie. Ik ben afkomstig van het eiland Marakei.

Over mezelf, Ik ben Tumai, 12 jaar oud en een meisje. Ik heb 1 broer en 1 zus. Ik ben de jongste dochter in de familie. Ik zit in klas 6A en ben afkomstig van het eiland Abaiang.

Hallo, ik ben Eera, 10 jaar oud en een meisje. Ik heb 2 broers en 4 zussen. Ik ben de voorlaatste van de familie. Ik ben afkomstig van het eiland Makin.

Zo dat was het dan, een hele boterham. Maandag hebben de kinderen zich ook nog eens voorgesteld op video. Ik probeer het filmpje op te sturen naar Tom die het betreffende fragment aan jullie zal overmaken.

Afspraken maken met volwassenen is heel moeilijk in dit gebied, laat staan met kinderen. Toch nog eens op aangedrongen dat een van de 2 meisjes rechtstreeks een berichtje naar België stuurt. Ga morgen nakijken of dit gebeurd is. Kan jij mij ook een mailtje sturen wanneer je iets ontvangen hebt?

Mvg

Marc



  • Comments(0)//blog.gannet.be/#post129

Van de Triangel voor Marc

Kinderen & scholenPosted by Tsok Tue, February 22, 2011 12:39:43

Leuk dat jullie bij het project betrokken worden, hier een antwoord op de reeks vragen.

De boot beschikt steeds over een voorraad conserven, zowel vlees en groenten. Wel tracht ik steeds zoveel mogelijk te eten wat ook de lokale bevolking eet, in Polynesië en ook Micronesië is deze hoofdzakelijk vis en rijst. Vis kan je hier te allen tijde vangen, ikzelf hou het meest van tonijn, zeker vers.

Je ontmoet op zo een reis een hele reeks mensen, ik vind trouwens alle mensen interessant, iedereen heeft wel iets te vertellen waar je kunt van bijleren. De contacten die je maakt zijn of met andere zeilers of met locals. Vooral de verhalen van de locals over hun cultuur, leefwijze en hun voorvaderen vind ik interessant.

Het mooiste naar mijn mening is Wallis. Het maakt deel uit van de eilandengroep Wallis en Futura. Waarom ik het zo mooi vind, het is een combinatie van verschillende factoren, het is een atol dus je ligt er rustig, het heeft prachtige zandstranden met palmbomen. In het midden van het atol ligt een vrij groot eiland met op de top een vulkaan en de natuur is te vergelijken met die op de Markiezen eilanden.

Ik reis hoofdzakelijk alleen, de laatste meezeilers zijn van boord gegaan in Tahiti in oktober vorig jaar. De meeste meezeilers komen met het vliegtuig naar een bepaalde plaats, blijven dan een aantal weken aan boord, zeilen dikwijls een klein stukje mee en keren dan terug huiswaarts.

De expeditie wordt door mezelf betaald, ik had de droom om ooit een wereldreis te maken en moet dat dan ook maar zelf financieren. Het geld dat de meezeilers betalen gaan voor de helft rechtstreeks naar SOS kinderdorpen en de andere helft gaat naar de VZW Gannet. Dit geld wordt gebruikt voor werkingskosten en ook voor een aantal zaken aan boord die verband houden met het project zeilen voor onderwijs. Oa, het communicatie systeem dat wij nu gebruiken wordt betaald door de VZW.

Ik lees ook dat jullie als onderwerp Indonesië hebben. Kan als jullie daar interesse in hebben je in contact brengen met een schooltje daar. Laat gerust iets weten.

Mvg.

Marc



  • Comments(1)//blog.gannet.be/#post128

Reactie voor het vierde leerjaar uit de Letterdoos

Kinderen & scholenPosted by Tsok Fri, February 11, 2011 09:11:14

Dag Anne, Micheline en kinderen van het vierde leerjaar,

Ondertussen al vertrokken uit Tuvalu ( van het eiland Fanafuti dat ligt op 08 28 090 zuid en 179 07 820 oost ) en vaar nu richting noord west naar Kiribati. Voor contact met het schooltje uit Tuvalu is het jammer genoeg te laat, nu dat ik weet dat jullie eraan werken zoek ik op Kiribati eveneens naar een schooltje en probeer ook daar contact te leggen. De voertaal is daar naast het Kiribas, Engels.

Het schip is hersteld met de middelen die aan boord waren en met het weinige wat op dergelijke eilanden te vinden was. Ik ben dus maar met een klein hartje vertrokken. Ben al 2 dagen onderweg en hoop daar binnen 3 a 4 dagen (mogelijks het eiland Abemama) toe te komen.

De Polynesische Zee is mij niet bekend, maar ik zoek dit zeker eens op. Tuvalu ligt zeker in de Grote Oceaan, men spreekt ook van de Stille Oceaan of Pacific Ocean.

Tot binnenkort

Mvg Marc

  • Comments(0)//blog.gannet.be/#post127

Reactie voor het vierde leerjaar uit de Letterdoos

Kinderen & scholenPosted by Tsok Fri, February 11, 2011 09:11:10

Dag Anne, Micheline en kinderen van het vierde leerjaar,

Ondertussen al vertrokken uit Tuvalu ( van het eiland Fanafuti dat ligt op 08 28 090 zuid en 179 07 820 oost ) en vaar nu richting noord west naar Kiribati. Voor contact met het schooltje uit Tuvalu is het jammer genoeg te laat, nu dat ik weet dat jullie eraan werken zoek ik op Kiribati eveneens naar een schooltje en probeer ook daar contact te leggen. De voertaal is daar naast het Kiribas, Engels.

Het schip is hersteld met de middelen die aan boord waren en met het weinige wat op dergelijke eilanden te vinden was. Ik ben dus maar met een klein hartje vertrokken. Ben al 2 dagen onderweg en hoop daar binnen 3 a 4 dagen (mogelijks het eiland Abemama) toe te komen.

De Polynesische Zee is mij niet bekend, maar ik zoek dit zeker eens op. Tuvalu ligt zeker in de Grote Oceaan, men spreekt ook van de Stille Oceaan of Pacific Ocean.

Tot binnenkort

Mvg Marc

  • Comments(0)//blog.gannet.be/#post126

Planning activiteiten scholen

Kinderen & scholenPosted by Tsok Thu, February 10, 2011 14:10:25

Overzicht activiteiten ivm zeilreis “De Gannet” schooljaar 2010-2011

In de periode december 2010-januari 2011 kampt De Gannet met technische problemen. De ankerplaats om de nodige herstellingen uit te voeren is de eilandengroep Tuvalu.
Via e-mailverkeer met de schipper Marc komen de leerlingen meer te weten over de op stapel staande uitdagingen.

Week van 14 februari 2011:

De betrokken leerlingen van de scholen De Letterdoos, De Triangel en Victor Carpentier leren wat duurzame ontwikkeling is. Als exemplarische studie maken zij kennis met de Tuvalu-eilanden in de WO-lessen, adhv enkele opdrachten die uitgewerkt werden door de PBD.

Doelstellingen:

  • leerlingen maken kennis met de geografische ligging, levenswijze, natuur van Tuvalu
  • leerlingen weten wat klimaatopwarming is en waardoor dit veroorzaakt wordt
  • leerlingen kunnen het specifieke probleem van de eilandengroep Tuvalu, dat dreigt onder te lopen, omschrijven
  • leerlingen kennen enkele voorbeelden van duurzame ontwikkeling, waardoor de klimaatopwarming kan tegengegaan worden.

15 februari 2011:

De 3 klassen spelen het actieve en coöperatief buitenspel: “De vlucht uit Tuvalu”, onder begeleiding van het Natuur-Educatiecentrum De Vroente.

Plaats: scoutsterrrein van scoutsgroep De Reiger, Sleppenbrugstraat (achterkant Blaarmeersen), Gent.

Timing: 10.30u-12u: 5e-6e lj De Triangel

12.30u-14u: 5e lj Vistor Carpentier

14u-15.30u: 4e lj De Letterdoos

Doelstellingen en speluitleg: zie spelfiche “De vlucht uit Tuvalu”.

De naverwerking van NEC De Vroente voorziet een dieper ingaan op de problematiek van klimaatopwarming en het belang van een duurzame levenshouding.

Vanaf maart tot eind juni 2011

De Gannet zet de wereldreis verder via Australië, de Indonesische archipel naar India.

Vorig schooljaar werd het Meervoudige Intelligentiespel “De grote oversteek” ontwikkeld door de PBD, waarin leerlingen het leven aan boord van een zeilschip, in en op de oceaan verkenden. Dit schooljaar gaan de klassen aan de slag met het leven op het land in verre oorden. In een klassikaal project verkennen zij de 3 grootste landen die de Gannet aandoet op dit stuk van de reis, nl. Australië, Indonesië en India. De PBD ontwikkelt de projecten rond Indonesië en Australië en werkt deze uit in samenspraak met de betrokken scholen. Het project India wordt uitgewerkt door een moeder van Indische afkomst uit de Letterdoos.

Overzicht:

5e-6e lj De Triangel: Indonesië.

Via de 8 invalshoeken uit de Meervoudige Intelligentie leren de kinderen de Indonesische archipel kennen.

5e lj Victor Carpentier: Australië.

Via een Verhalend Ontwerp komt Eduard, de emoe, in de klas logeren. De leerlingen stappen in de voetstappen van Eduard mee en verkennen aspecten van het leven in Australië.

4e lj De Letterdoos: India

In een project rond de millenniumdoelstellingen gaan de leerlingen dieper in op het leven in India.

De 3 projecten lopen simultaan in het tweede en derde trimester, op het tempo van de drie klassen. Er is een eindevenement voorzien in de periode eind mei, begin juni. Op dit evenement worden de 3 projecten door de 3 klassen voorgesteld in een feestelijk kader.

De kinderen houden doorheen het schooljaar, via mail, contact met schipper Marc. Zij volgen zijn avonturen op de voet en wie weet wat daar nog kan uit volgen…



  • Comments(0)//blog.gannet.be/#post125

Hoi aan Oostakker, de Letterdoos.

Kinderen & scholenPosted by Tsok Fri, February 04, 2011 18:21:17

Dag beste kinderen van het 4 leerjaar in de Letterdoos.

Ondertussen ben ik terug op het schip waar niet alles in orde is. Onder Tuvalu is net voor mijn aankomst een cycloon voorbij gekomen en die heeft veel schade aangericht aan het schip. Ben nu druk bezig alles zo veel mogelijk te herstellen.

Ik lig in Tuvalu op het eiland ( atol ) Fanafuti het is de enige plaats in Tuvalu waar iets van beschaving te vinden is. Het hoogste punt van het atol ongeveer 5 meter boven de zeespiegel. Cyclonen trekken in de periode van december tot maart meestal onder ( ten zuiden ) Tuvalu door. Wanneer er toch een cycloon over Fanafuti trekt wordt alles hier bijna volledig verwoest. De laatste keer gebeurde dit in 1973.

Tuvalu is een onafhankelijk land, zonder natuurlijke rijkdommen. De bevolking overleeft grotendeels door steun vanuit het buitenland, zowel, Australië, New Zeeland en China hebben hier hulpprogramma's lopen.

Een van de grootste problemen hier is afval, overal op het atol zie je stortplaatsen en dat maakt de natuur en de omgeving hier minder aantrekkelijk.

Op Fanafuti is wel een basisschool het zou misschien leuk zijn om jullie in contact te brengen met de leerlingen van het 4e leerjaar hier. De voertaal is wel Engels.

Er is wel niet veel tijd meer want hoop binnen de 7 dagen hier te vertrekken richting Kiribati.

Marc

  • Comments(0)//blog.gannet.be/#post124

replay van Marc

Kinderen & scholenPosted by Tsok Thu, March 25, 2010 20:04:13

Beste zeerovertjes van Carpentier,

Ik hoop dat jullie tot nu toe iets aan het project gehad hebben. Dat het Caraibisch feest een mooie afsluiter was wil ik best geloven, ik heb die dag in gedachten met jullie meegefeest.

Ben als afsluiter naar down town gegaan en heb die avond in echte Caraibische stijl afgesloten. Down town is een plaats waar geen toeristen komen, je vindt er vele plaatselijke bars met luide muziek, grote videoschermen en een uitbundige massa. De mensen in Curacao zijn zeer sociaal, binnen een paar minuten heb je contact, wordt je er getracteerd en zit je mee in het feestgedruis.

Jullie mogen gerust iets frequenter mailen, zou leuk zijn.

Beste zeerovertjes en beste Bart tot de volgende mail Marc

  • Comments(0)//blog.gannet.be/#post96
Next »